torsdag 5 januari 2012

Whoopi

Nobelpristagare i all ära, hur skulle världen egentligen se ut utan Whoopi Goldberg?

Eftersom jag jobbar hårt med att hålla mig till verkligheten så tänker jag inte spekulera alltför mycket i denna fråga. Allt jag kan säga är att det skulle vara trist*.

Whoopi har med rastaflätor och rakade ögonbryn levererat humorfyllda kultfilmer som mer än förgyllt min barndoms 1980-tal. Hon räddade Ghost från att bara vara ännu en hetero-romantisk rulle till att bli en Oscarsvinnande storfilm. Hon tände en gnista i mitt feministiska hjärta i TV-serien Baghdad Café och fick mig att asgarva i En värsting till syster.

Whoopi verkar vara en snäll och givmild kvinniska. Hon är ambassadör för UNICEF och jobbar mycket för barns rättigheter, utbildning, anti-drog kampanjer och för ett aktivt arbete mot AIDS/HIV.










"When you are kind to someone in trouble, you hope they'll remember and be kind to someone else. And it'll become like a wildfire."


Hon arbetar mycket för Lesbian Gay Bisexual Transgender (LGBT) 's rättigheter och är bl.a. med i kampanjen Give a Damn. I ett avsnitt av Helt Hysteriskt ser vi Whoopi jobba som vigselförättare av samkönade par. Hon viger Edina och Patsy.

Whoopi är även barnboksförfattare och skriver om coola tjejer i serien Sugar Plum Ballerinas.


Och sist men inte minst....min älskade katt som döptes efter denna legend:
Miss Whoopi Goldberg Isaksson Svensson ------------------------->






*men eftersom Whoopi finns så behöver vi ju inte oroa oss! Allt är kul! Whoho! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar