onsdag 25 januari 2012

Daria

Det är sent 1990-tal och internet finns bara i skolans datasal där vi ungdomar läser Aftonbladet online och chattar med världen via programmet Mirc.

Jag har inte slutat springa till TV:n så fort jag hör vinjetten till Anslagstavlan. Vi får kabel-TV och helt plötsligt öppnas en ny värld. MTV är numera äntligen tillgänglig från min TV-soffa. Lycka.

Så flyger hon in i mitt liv. Daria. En queer, cool, smart tjej med trist röst och stora glasögon. Hennes samhällskritiska, cyniska och kulturellt utsvängda väg i livet är en fröjd att följa.

I don't have low self-esteem. I have low esteem for everyone else.















Fem säsonger och två långfilmer finns lagrade online, här är ett smakprov.

Daria är ett fräscht alternativ till alla amerikanska såpor som år 1997 är en stor del av mitt liv. Det är en skön känsla att få se begåvade unga kvinnor yttra sig om livet, samhället, kärleken, döden. Att få en motpart till de uträknade händelseutvecklingarna i Baywatch och Beverly Hills 90210 är det som räddat mig från total kulturell kollaps. Tack Daria! I miss you!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar