onsdag 18 april 2012

Djungelns drottning

Det finns en jättebra tidning som heter Good News Magazine. Den fokuserar på positivitet och lyfter fram betydelsefulla människor och projekt som främjar och berikar den värld vi lever i. Mycket inspirerande läsning, jag rekommenderar den varmt. I förra numret kunde man läsa om Ann Olivecrona, en helt fantastisk kvinna som jag vill berätta mer om här.



Ann Olivecrona är med och räddar de sista vita noshörningarna i världen undan utrotning. Expeditionen i Sudan är farlig och Ann svälter nästan ihjäl pga utebliven matleverans.

Det är ett mycket korrupt land Ann befinner sig i och hon får dessutom använda sig av urgamla kartor för att navigera. Ingen lätt uppgift, men Ann lyckas och idag finns det sju noshörningar kvar.

Bara sju kvar!




- Jag har aldrig tvekat en sekund på vad jag ska göra.

Säg en person i din närhet som har DEN övertygelsen!





Ann Olivecrona har, sedan fem års ålder, helt och hållet vigt sitt liv åt att värna om djuren. Hon anser att allt levande liv har lika mycket värde och sätter inte människan högre.


- Varför rädda människor om vi inte räddar naturen? Apor är utrotningshotade, det är inte människor. Utan naturen kan vi inte leva. Allt hänger ihop.



Vad kan vi i Sverige göra för att förhindra en total utrotning av schimpanser? Enligt Ann så bör vi tänka över den hysteri som råder när det gäller inredning av våra hem. Hon uppmanar oss att sluta köpa exotiska trämöbler för det är tillverkat av trä som kommer från regnskogen. När regnskogen skövlas så blottas schimpanserna och är lätt byte för tjuvskyttar.

Framförallt så uppmanar hon oss till att TÄNKA och IFRÅGASÄTTA. En mycket klok kvinna tycker jag.


Anns bok Mitt i Afrika finns att köpa på t.ex. adlibris här 
En 2 min kort film om Ann finns här
Om du vill stödja hennes projekt African Apes Foundation kan du göra det här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar